TRANSFORMASI 2050


     PUSAT SUMBER SEKOLAH DALAM ERA TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI

Dalam era teknologi maklumat dan komunikasi (TMK), fungsi dan peranan perpustakaan  telah mengalami perubahan dengan cepat. Pengguna tidak lagi berpuas hati dengan perkhidmatan atau sumber-sumber maklumat yang biasa diberikan oleh  perpustakaan tradisional. Perkembangan teknologi maklumat yang begitu pantas mengubah cara perpustakaan diurus dan perkhidmatan yang diberikan. Konsep perpustakaan elektronik, perpustakaan digital dan perpustakaan maya begitu sinonim dengan era teknologi maklumat dan komunikasi. Oleh itu perpustakaan haruslah bergerak seiring dengan perubahan teknologi maklumat dan komunikasi.
Pusat Sumber Sekolah (PSS) sebagai agen yang memberikan maklumat di sekolah juga tidak seharusnya ketinggalan dalam arus perubahan ini. PSS seharusnya bersedia untuk menghadapi perubahan dan menangani apa jua masalah yang bakal timbul.


PSS ELEKTRONIK

PSS Elektronik ialah sebuah PSS yang mengandungi semua maklumat atau ilmu dalam bentuk elektronik sama ada buku, jurnal, indeks, laporan dan bahan multimedia seperti video, CD ROM, kaset. Ini termasuk juga perkhidmatan yang diberikan iaitu perkhidmatan rujukan dan nasihat, bimbingan pengguna, sistem peminjaman , sistem bekalan penerbitan dan sebagainya dalam bentuk elektronik.

PSS DIGITAL

PSS Digital didefinisikan sebagai PSS yang mengandungi bahan dalam bentuk digital atau bahan digital. PSS Digital ialah satu set bahan sumber elektronik bersama keupayaan teknikal untuk penghasilan, pencarian dan mendapatkan semula maklumat. PSS Digital menyumbang kepada persekitaran pembelajaran semasa iaitu membantu mengumpul, menyimpan dan menyusun maklumat digital dan menyediakan apabila diperlukan.

Dalam PSS Digital, penggunaan komputer adalah satu keperluan asas. Dengan adanya kemahiran ini, dapatlah mereka mencari maklumat atau mengakses maklumat yang terdapat dalam cakera padat atau mengakses maklumat merentas sempadan dan ruang melalui jaringan elektronik.

FUNGSI PSS DALAM TRANSFORMASI 2050               
  1. membina suatu persekitaran pembelajaran yang positif di sekolah dengan menjalankan pelbagai jenis program dan aktiviti.
  2. Menyediakan kemudahan dan peralatan yang membolehkan murid dan guru menggunakan teknologi terkini untuk mendapatkan maklumat.
  3. Melibatkan diri secara aktif dalam proses P&P melalui penyediaan, pengurusan dan penggunaan pelbagai bahan sumber selaras dengan konsep pendidikan berasaskan sumber.
  4. Menjadi pusat akses kepada sumber dan maklumat dalam pelbagai format termasuk bahan cetak, audio, visual, multimedia, elektronik dan juga sumber manusia yang kaya dengan ilmu dan budaya.
  5. Menjadi pusat teknologi maklumat di sekolah bagi membolehkan guru dan murid menggunakan teknologi semasa untuk perolehan, komunikasi dan pemerosesan maklumat.
  6. Menjadi pusat penerbitan bagi membantu guru menghasilkan bahan pengajaran dan membantu murid menghasilkan karya pembelajaran
  7. Menjadi pusat maklumat bagi membolehkan murid dan guru mengenalpasti, mencari dan menggunakan maklumat selaras dengan perkembangan konsep literasi maklumat.
  8. Menjadi pusat pembelajaran kendiri, dengan memberi peluang kepada murid dan guru untuk mempelajari sesuatu dengan usaha sendiri, memperkembangkan lagi pengetahuan dalam sesuatu bidang yang diminati, serta mempraktikkan kemahiran maklumat  yang telah diperolehi.
  9. Menggalakkan tabiat membaca bagi memperkembangkan minat serta kemahiran membaca dan mebina sikap appresiasi sastera, membina suatu masyarakat yang membaca dan seterusnya ke arah budaya ilmu.
  10. Menjadi pusat pendidikan berterusan bagi guru untuk membolehkan guru sentiasa kemaskini dengan perkembangan semasa dalam profesioan perguruan.
  11. Menjadi pusat rekreasi bagi membolehkan murid menggunakan masa lapang dengan aktiviti dalaman yang sesuai.
  12. Menjadi tempat belajar bagi memberi peluang kepada murid-murid yang tidak ada kemudahan atau tidak dapat menggunakan kemudahan di rumah sendiri.
  13. Menjadi arkib sekolah dengan mengumpulkan bahan atau maklumat terpilih dan bersejarah yang ada kaitan dengan sekolah 
  14. Menjadi pusat penerbitan maklumat yang menggalakkan budaya menyelidik, mencatat, menulis dan menerbitkan maklumataitan dengan sekolah.

No comments:

Post a Comment

TERBINANYA SMK AIR MOLEK...

DETIK KELAHIRAN SMK AIR MOLEK   Sekolah Menengah Kebangsaan Air Molek telah dibuka pada 4 Januari 1982. Ia terletak di Kilometer 11, J...